Djupt sover dem som är för rädda att ta ansvar

"Vi lever i ett djupt indoktrinerat samhälle där enkla sanningar lätt blir gömda."
-Noam Chomsky

Jag talade i mitt tidigare inlägg om hur TV och massmedia påverkar oss, och har påverkat oss genom hela våran uppväxt. I denna artikel tänkte jag tala om syftet med mina artiklar och bloggen.
Vi kommer förvisso röra vid många ämnen men en röd tråd kommer gå igenom mina inlägg och det är det viktigaste fokus vi alla kan ha, nämligen att alla människor där ute vaknar upp ur den långa apatiska sömnen, att vi börjar tänka för oss själva och inte anta vissa saker som elementära sanningar utan reda ut saker och ting själva och komma till egna slutsatser.
Det är också viktigt att alla människor försöker nå sin fulla potential och får hjälp att göra detta.
I dagens samhälle så påstås det ofta att “man kan lyckas med vad man vill bara man ger sig fan på det” eller något liknande, och jag tycker förvisso att det är en bra mentalitet, men det betyder inte på långa vägar att det är sanningen.

Alla som någon gång har läst eller varit intresserad av filosofi vet att grundtanken är just att inte ta något förgivet, att reda ut alla begrepp och att försöka gå till botten med allting är nödvändigt för våran arts fortsatta utveckling och den status quo som har drabbat oss just nu är bland det hemskaste jag kan tänka mig.

Så vad vill jag uppnå? Kontroll? Medhåll? Att mina åsikter ska gillas?
Absolut inte, jag har inga svar på någonting egentligen, det mesta som jag kan har jag lärt mig via dem vida informationsnätverken som finns tillgängliga i den västerländska världen.
Vad jag vill är att ni därute börjar ifrågasätta elementära sanningar och det svart-och-vitt-tänkandet som finns bland media, ont och gott är sällan ont och gott, det är snarare presenterat på det viset då det gynnar någon i en viss position.

Ta inte mina ord för vad jag säger, men var också lika kritisk gentimot massmedia, mot DN mot NA och mot SVD, dem har lika stor om inte större anledning än jag att vinkla saker och ting, dem agerar utifrån vinstintressen medans jag agerar utifrån rena idealistiska intressen (som må vara vinklade och manipulerade utav en viss typ av uppväxt men dem är inte densamma som massmedias och det är poängen).
Inte bara mot mig mot alla auktoritära figurer.

När det gäller auktoritet så vänder jag mig till någon som har speciell kunskap inom det specifika ämnet, när det gäller skor vänder jag mig till en skomakare och när det gäller byggnader till en arkitekt osv.
Jag lyssnar sedan till dessa människors karisma samt intelligens med min fria vilja men jag nöjer mig inte där, jag konsulterar flera inom samma område.
Oavsett hur mycket respekt jag har för en viss person och hur många gånger denne tidigare har lett mig på rätt väg så har jag ingen oifrågasatt tro hos någon person.
En sådan tro skulle rendera min egen suveränitet värdelös, det skulle genast förvandla mig till en apatisk slav, en viljelös robot och slav som skulle låta sig kontrolleras av andra människors vilja.

Vi har idag en flod av information.
Vad som brukade kallas “The Information Highway” förvandlades dock snabbt till E-commerce (näthandel).
Istället för att internet vart en plats som öppnade upp för nya vidgande vyer så blev det en plats där man loggar in och blir visad reklam och annat ytligt skräp såsom ”Facebook”, ”Bilddagboken” och ”Lunarstorm”.
På något vis finner sig dem flesta ganska snabbt insnärjade i dem kommersiellt sponsrade nätvärken som enkelt säljer databaser av information vidare till andra kommersiella intressen.

Det är dags att vi tar tillbaka internet, att vi tar tillbaka historien om våra liv, att vi själva visar vilka vi är och vilken väg vi planerar att vandra, för den vägen som jag hela mitt liv har blivit hänvisad till är absolut inte den som jag vill se över axeln när mitt liv är till ända.
Tanken med mina ventilerande åsikter här är således att väcka en gnista, en tanke, att få någon där ute att vakna upp och sluta slumra och verkligen ta kontroll över sitt liv.
Jag vill inte säga till någon vad dem ska göra men att be folk att tänka själva.
Att be er att söka information och ta reda på hur saker och ting förhåller sig utanför den etablerade världsbilden ser jag inte som att påtvinga andra människor mina ideal.
Jag ser det som den uppgift skolan och våran uppväxt sedan länge borde ha utrustat oss med. Men dem har misslyckats, vi är inte på långa vägar emotionellt eller logiskt utrustade med verktyg för att klara av livet när vi slutar skolan, det är faktiskt skrämmande tydligt.

Vad vill jag då uppnå? Uppvaknande.
Ifrågasätt alla auktoriteter och ledarfigurer, vilken rätt har dem att styra våra liv? Behandla oss som barn som inte vet vad som är bäst för oss själva?
Ifrågasätt dina egna ideal, omvärdera dem noggrant, är dem en produkt av uppfostran eller faktiskt det bästa för mänskligheten, för det är väl vad vi vill?
Ifrågasätt media, skapa egen media, gör din röst hörd.
Om vi någonsin ska kunna säkra allas våran fortlevnad måste vi agera kollektivt och diskutera problemen vi ser.

Jag vet det är svårt, det är tufft och tungt, det kräver tid.
Om man arbetar hela dagen och sedan ska hinna med vardagssysslorna så finns inte mycket tid kvar.
Det är lättare att komma hem och slå på teven än att utreda hurvida Svenska vapen som tillverkas i Bofors går till krigande länder.
Men ställ dig istället frågan om det är värt det, att lämna efter en värld i ett status quo som är halvt fördärvad.
Det är inte det arv jag vill ge dem som kommer efter mig och jag ser det som min plikt till mänskligheten, till alla som kämpat och utvecklat teknologi och filosofi (och tyvärr religion) till den punkt där vi står idag, och att tro att progressionen skulle upphöra är bara naivt.

Vi har alltid utvecklats och det är dags att vi fortsätter utvecklingen i den snabbaste möjliga takt det går, och då måste vi som ett kollektiv vakna och ta ansvar för hela mänskligheten.

//RIP

Kommentarer:

Namn:
Kom ihåg mig!
Kommentar: